ما 6 مهمان آنلاین داریم

مزایا و معایب اتصالات پیچ و مهره ای

مزایا و معایب اتصالات پیچی:
مزایاي اتصالات پیچی به شرح زیر است:
1) سرعت اجرا :سرعت اجراي سازه هاي با اتصالات پیچ و مهره اي نسبت به اتصالات جوشی بالاتر و کاملا قابل لمس می باشد و زمان ساخت سازه هاي پیچ و مهره اي کمتر از سازه هاي با اتصالات جوشی است و با توجه به مدت زمان بالاي اجراي پروژه هاي کشورمان این نوع از سازه ها جهت کاهش زمان ساخت پیشنهاد می گردد .
2) سرعت نصب: در این گونه از سازه ها بدلیل حذف کامل جوشکاري در محل نصب سازه ، فقط با جاي گذاري قطعات و بستن تعدادي پیچ و مهره محدود می شود که این عامل باعث افزایش چشمگیر سرعت نصب می شود و خطاهاي نصب به حداقل خود می رسد.
3) امکان بازنمودن سازه و استفاده مجدد: اعضاي سازه هاي فولادي را که با پیچ به یکدیگر متصل شده اند، می توان از هم جدا نمود و در محل دیگري مجددا آنها را به یکدیگر متصل و سازه جدیدي را احداث نمود. این موضوع در اجراي سازه هاي موقت نظیر پل ها و داربست هاي غیردائم اهمیت ویژه اي دارد.
4) کیفیت ساخت : کیفیت ساخت سازه با امکانات موجود در کارخانه و طبق نقشه هاي طراحی شده و تحت نظارت واحد کنترل کیفی قابل مقایسه با سازه هاي جوشی که در محل نصب سازه ساخته می شوند نمی باشد و داراي کیفیت بسیار بالایی می باشد . بسته می باشد و مجبور است با اضافه کردن ورق و IPE 5) پرت مصالح : معمولا دست محاسب در انتخاب مقاطع خاص مانند جوشکاري اضافی به مقطع مورد نظر خود برسد .حال آنکه در ساختمان پیچ و مهره اي امکان اجرا و تولید مقاطع سبک تر و با مقاومت
بیشتر وجود دارد استفاده از ورق در ساخت مقاطع و پرت آهن آلات به حداقل می رسد .
6) ایمنی و پایداري سازه: چه به لحاظ تئوري و چه به لحاظ عملی ثابت شده است که ساختمان هاي پیچ و مهره اي به دلیل کیفیت بهتر، پایداري و مقاومت بیشتري در برابر زلزله و نیروهاي جانبی دارند.
7) هزینه کمتر: اجراي ساختمان پیچ و مهره اي به لحاظ اقتصادي می تواند هزینه کمتري را به مالک تحمیل کند ولی این بدان معنی نیست که در دو سازه که کاملا مقاطع آن یکسان می باشد سازه پیچ و مهر ه اي کم هزینه تر باشد . ولی به دلیل باز بودن دست طراح در بهینه سازي و ساخت مقاطع با وزن کمتر، امکان کاهش وزن سازه توسط طراح به راحتی امکان پذیر است.
8) مقاومت در برابر آتش سوزي: در دماهاي بالا معمولا اتصالات پیچ و مهره اي مقاومت بیشتري در برابر حرارت دارند و احتمال تخریب سازه بسیار کمتر از اتصالات جوشی است .
9) عدم نیاز به فضاي کار: معمولا در شهر ها به دلیل عدم وجود موقعیت و مکان مناسب جهت ساخت ، اغلب پیمانکاران دچار زحمت فراوان شده که با استفاده از این نوع سازه ها ، قابلیت اجرا در شلوغ ترین و کم حجم ترین موقعیت ها را فراهم کرده است.
10 ) رواج جهانی : در کلیه کشورهاي آمریکایی و اروپایی تمامی سازه ها به صورت پیچ و مهره اي اجرا می شود مگر در سازه هاي بسیارکم اهمیت که اتصالات آن جوشی اجرا میشود که از دلایل مهم استفاده از این نوع سازه ها در این کشور ها ، عملکرد بهتر آن و تجربه بیشتر آن کشور ها در ساخت سازه هاي فولادي می باشد.
11 ) خوردگی سازه: در سازه هاي پیچ و مهره اي قبل از رنگ آمیزي ، قطعات داخل دستگاههاي سندبلاست و وایربرس تحت نظر واحد کنترل کیفی زنگ زدایی می شوند که در سازه هاي جوشی این عملیات انجام نمی گردد و همچنین در سازه هاي جوشی بجاي رنگ غنی شده با روي ، که در سازه هاي پیچ و مهره اي استفاده می شود ، ضد زنگ بکار می رود که این امر باعث خوردگی سریع سازه می شود.
12 ) امکان استفاده در مدیریت حوادث: با توجه به امکان جابجایی این گونه سازه ها امکان جابجایی و نصب آن در مناطق بحران زده مانند سیل و زلزله امکان پذیر می باشد.
13 ) شرایط محیطی کار: براي اجراي مناسب اتصالات جوشی لازم است درجه حرارت محیط، تهویه هوا، محل استقرار و نیز فضاي دسترسی به اتصال در شرایط مناسب و قابل قبولی باشد؛ در حالی که محدودیت هاي ذکر شده در اجراي سازه هاي فولادي به کمک اتصالات پیچی به مراتب کمتر است. مشکل عمده در اجراي سازه هاي فولادي با اتصالات پیچی در اثر اجراي غلط و نامناسب سوراخ ها و عدم رعایت میزان پیش تنیدگی در پیچ ها و عدم انطباق آنها هنگام اجرا و نصب پدید می آید. بنابراین در تعبیه سوراخ هاي اعضا در کارگاه هاي صنایع فلزي باید به دقت محل سوراخ ها تعیین و با وسایل و تجهیزات مناسب عمل سوراخ نمودن اعضا صورت گیرد.